Free Web Counters
Sierra Trading Post Coupon

GEMPITA SELEMPANG KUNING: RANG UNDANG-UNDANG b e r n a m a Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971: SATU PERINGATAN....

Isnin, 28 September 2009

RANG UNDANG-UNDANG b e r n a m a Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971: SATU PERINGATAN....


WAHAI MANGKUK HAYUN...... MANGKUK TINGKAT..... MANGKUK JAMBAN TAIK........


BELAJAR TINGGI..... 
TAPI BANGANG..........
BERTINGKAT-TINGKAT..........


KORANG BELAJAR TINGGI.........
JADI MESTI RETI BACA..........
BILA RETI BACA........
MESTI ADA PEMAHAMAN........
KALAU TAK FAHAM.........
BERTANYA........
TAPI KALAU MASIH......
TAK FAHAM.......
ITU......
MEMANG.......
DASAR KOMUNIS BANGSAT.......
MAMPUS LAGI BAIK......




D.R. 12/2008
RANG UNDANG-UNDANG
b e r n a m a
Suatu Akta untuk meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti
1971.
[ ]
DIPERBUAT oleh Parlimen Malaysia seperti yang berikut


http://www.parlimen.gov.my/billindex/pdf/DR122008.pdf

Penggantian seksyen 15
8. Akta ibu dipinda dengan menggantikan seksyen 15 dengan
seksyen yang berikut:
“Pelajar atau pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar
bersekutu dengan persatuan, dsb.
15. (1) Seseorang pelajar Universiti boleh menjadi ahli
mana-mana persatuan, pertubuhan, badan atau kumpulan
orang, sama ada atau tidak ia ditubuhkan di bawah manamana
undang-undang bertulis, sama ada ia di dalam atau
di luar Universiti, dan sama ada ia di dalam atau di luar
Malaysia, selain—
(a) mana-mana parti politik, sama ada di dalam atau
di luar Malaysia;
(b) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang
yang menyalahi undang-undang, sama ada di dalam
atau di luar Malaysia; atau
(c) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang
yang telah ditetapkan oleh Menteri, selepas berunding
dengan Lembaga, secara bertulis kepada Naib
Canselor sebagai tidak sesuai demi kepentingan dan
kesentosaan pelajar atau Universiti itu.
(2) Suatu pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar Universiti
yang ditubuhkan oleh, di bawah atau mengikut Perlembagaan
boleh mempunyai apa-apa penggabungan, persekutuan atau
urusan lain dengan mana-mana persatuan, pertubuhan, badan
6 Rang Undang-Undang
atau kumpulan orang, sama ada atau tidak ia ditubuhkan
di bawah mana-mana undang-undang bertulis, sama ada ia
di dalam atau di luar Universiti, dan sama ada ia di dalam
atau di luar Malaysia, selain—
(a) mana-mana parti politik, sama ada di dalam atau
di luar Malaysia;
(b) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang
yang menyalahi undang-undang, sama ada di dalam
atau di luar Malaysia; atau
(c) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang
yang telah ditetapkan oleh Menteri, selepas berunding
dengan Lembaga, secara bertulis kepada Naib
Canselor sebagai tidak sesuai demi kepentingan dan
kesentosaan pelajar atau Universiti itu.
(3) Menjadi tanggungjawab Naib Canselor untuk
menyampaikan kepada pelajar Universiti, dan pertubuhan,
badan atau kumpulan pelajar Universiti, nama pertubuhan,
badan atau kumpulan orang yang ditetapkan oleh Menteri
di bawah perenggan (1)(c) dan (2)(c) sebagai tidak sesuai demi
kepentingan dan kesentosaan pelajar atau Universiti itu.
(4) Naib Canselor boleh, atas permohonan seseorang pelajar
Universiti, mengecualikan pelajar itu daripada peruntukan
perenggan (1)(a), tertakluk kepada apa-apa terma dan syarat
yang difikirkannya patut.
(5) Tiada seorang pun pelajar Universiti dan tiada
pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar Universiti yang
ditubuhkan oleh, di bawah atau mengikut Perlembagaan,
boleh menyatakan atau melakukan apa-apa jua yang boleh
semunasabahnya ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan
kepada atau simpati dengan atau bangkangan terhadap—
(a) mana-mana parti politik, sama ada di dalam atau
di luar Malaysia;
(b) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang
yang menyalahi undang-undang, sama ada di dalam
atau di luar Malaysia; atau
(c) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan
orang yang ditetapkan oleh Menteri di bawah
perenggan (1)(c) dan (2)(c) sebagai tidak sesuai
demi kepentingan dan kesentosaan pelajar atau
Universiti itu.
Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 7
(6) Walau apa pun subseksyen (5), seseorang pelajar
Universiti tidak boleh dihalang daripada—
(a) membuat pernyataan mengenai sesuatu perkara
akademik yang berhubungan dengan perkara
yang pelajar itu terlibat dalam pengajian atau
penyelidikannya; atau
(b) menyatakan sendiri mengenai perkara yang disebut
dalam perenggan (a) pada sesuatu seminar, simposium
atau majlis seumpamanya yang tidak dianjurkan
atau ditaja oleh mana-mana parti politik, sama
ada di dalam atau di luar Malaysia, mana-mana
pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang
menyalahi undang-undang, sama ada di dalam atau
di luar Malaysia, atau mana-mana pertubuhan, badan
atau kumpulan orang yang ditetapkan oleh Menteri
di bawah perenggan (1)(c) dan (2)(c) sebagai tidak
sesuai demi kepentingan dan kesentosaan pelajar
atau Universiti itu.
(7) Mana-mana pelajar Universiti yang melanggar
subseksyen (1) atau (5) boleh dikenakan tindakan
tatatertib.
(8) Mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar
Universiti yang melanggar subseksyen (2) atau (5) hendaklah
diuruskan mengikut seksyen 16.”.
Pindaan seksyen 15a
9. Seksyen 15a Akta ibu dipinda—
(a) dengan menggantikan subseksyen (2) dengan subseksyen
yang berikut:
“(2) Mana-mana orang yang melanggar subseksyen
(1) boleh dikenakan tindakan tatatertib.”;
(b) dengan menggantikan subseksyen (3) dengan subseksyen
yang berikut:
“(3) Naib Canselor boleh, dalam mana-mana hal
tertentu, memberikan pengecualian kepada mana-mana
8 Rang Undang-Undang
orang daripada pemakaian subseksyen (1), tertakluk
kepada apa-apa terma dan syarat yang difikirkannya
patut.”; dan
(c) dengan memotong subseksyen (4).
Penggantian seksyen 15b
10. Akta ibu dipinda dengan menggantikan seksyen 15b dengan
seksyen yang berikut:
“Tanggungan pelajar atau pertubuhan, badan atau kumpulan
pelajar
15b. Jika suatu kesalahan boleh daftar telah dilakukan
di bawah mana-mana undang-undang bertulis dan kesalahan
itu telah dilakukan atau berupa sebagai telah dilakukan atas
nama atau bagi pihak mana-mana pertubuhan, badan atau
kumpulan pelajar Universiti yang ditubuhkan oleh, di bawah
atau mengikut Perlembagaan, tiap-tiap orang yang disabitkan
atas kesalahan itu boleh dikenakan tindakan tatatertib dan
pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar itu hendaklah
diuruskan mengikut seksyen 16.”.
Pemotongan seksyen 15c
11. Akta ibu dipinda dengan memotong seksyen 15c.
Penggantian seksyen 15d
12. Akta ibu dipinda dengan menggantikan seksyen 15d dengan
seksyen yang berikut:
“Penggantungan pelajar yang dipertuduh atas kesalahan
boleh daftar dan perkara yang berhubungan dengan
penahanan, dsb.
15d. (1) Jika seseorang pelajar Universiti dipertuduh atas
suatu kesalahan boleh daftar—
(a) dia boleh, mengikut budi bicara Naib Canselor,
digantung daripada menjadi seorang pelajar; dan
Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 9
(b) jika digantung sedemikian, dia tidak boleh semasa
prosiding jenayah belum selesai, berada dalam atau
memasuki Kampus.
(2) Jika seseorang pelajar Universiti yang dipertuduh
atas suatu kesalahan boleh daftar di bawah subseksyen (1)
disabitkan atas kesalahan itu, pelajar itu boleh dikenakan
tindakan tatatertib.
(3) Jika seseorang pelajar Universiti ditahan atau tertakluk
kepada apa-apa perintah yang mengenakan sekatan ke atasnya
di bawah mana-mana undang-undang bertulis yang berhubungan
dengan tahanan pencegahan atau keselamatan dalam negeri,
pelajar itu boleh dikenakan tindakan tatatertib.
(4) Seseorang pelajar Universiti yang ditahan atau tertakluk
kepada apa-apa perintah yang mengenakan sekatan ke
atasnya di bawah mana-mana undang-undang bertulis yang
berhubungan dengan tahanan pencegahan atau keselamatan
dalam negeri, atau dipenjarakan atau ditahan bagi apa-apa
jua sebab, boleh, dengan persetujuan Senat, dibenarkan untuk
menduduki peperiksaan Universiti itu tertakluk kepada apaapa
perintah yang dibuat atau kelulusan yang diberikan oleh
Menteri yang bertanggungjawab bagi keselamatan dalam negeri
atau mana-mana pihak berkuasa berwibawa lain, mengikut
kehendak keadaan.
(5) Seseorang pelajar Universiti yang digantung daripada
menjadi pelajar Universiti itu di bawah subseksyen (1) boleh,
semasa dia digantung sedemikian, diterima masuk sebagai
pelajar mana-mana Universiti yang ditubuhkan di bawah
Akta ini dengan kelulusan bertulis Menteri, dan jika Menteri
memberikan kelulusan itu, Menteri boleh mengenakan apaapa
terma dan syarat yang difikirkannya patut.
(6) Seseorang pelajar Universiti yang terhenti menjadi
seorang pelajar di bawah Akta ini boleh diterima masuk
sebagai pelajar Universiti itu atau mana-mana Universiti
lain yang ditubuhkan di bawah Akta ini dengan kelulusan
bertulis Menteri, dan jika Menteri memberikan kelulusan itu,
Menteri boleh mengenakan apa-apa terma dan syarat yang
difikirkannya patut.
10 Rang Undang-Undang
(7) Jika penentuan mana-mana permohonan, rayuan atau
prosiding lain oleh mahkamah berkenaan dengan mana-mana
prosiding jenayah terhadap seseorang pelajar Universiti bagi
suatu kesalahan boleh daftar, berkeputusan dengan pelepasan
atau pembebasannya, pelajar itu, jika digantung daripada
Universiti atau telah menjalani apa-apa tempoh pemenjaraan,
mengikut mana-mana yang berkenaan, hendaklah dibenarkan
untuk menyambung semula pengajiannya di Universiti itu dan
tempoh penggantungan atau pemenjaraan itu, mengikut manamana
yang berkenaan, tidak boleh diambil kira dalam mengira
tempoh maksimum yang dibenarkan untuk menyempurnakan
kursus pengajian dan dalam pengiraan keputusannya.
(8) Jika penentuan mana-mana permohonan, petisyen,
rayuan atau prosiding lain oleh mahkamah atau mana-mana
pihak berkuasa berwibawa berkenaan dengan perintah tahanan
terhadap atau perintah yang mengenakan sekatan ke atas
seseorang pelajar Universiti di bawah mana-mana undang-undang
bertulis yang berhubungan dengan tahanan pencegahan atau
keselamatan dalam negeri, berkeputusan dengan pelepasannya
atau sekatan yang dikenakan ke atasnya dibatalkan, pelajar itu
hendaklah dibenarkan untuk menyambung semula pengajiannya
di Universiti itu dan tempoh tahanan dan sekatan yang dia
tertakluk kepadanya tidak boleh diambil kira dalam mengira
tempoh maksimum yang dibenarkan untuk menyempurnakan
kursus pengajian dan dalam pengiraan keputusannya.”.
Pindaan seksyen 16
13. Seksyen 16 Akta ibu dipinda—
(a) dengan menomborkan semula seksyen yang sedia ada
sebagai subseksyen (1) seksyen itu;
(b) dalam subseksyen (1)—
(i) dengan menggantikan perkataan “kakitangan” dengan
perkataan “pekerja”; dan
(ii) dengan memasukkan selepas perkataan “Naib Canselor
boleh” perkataan “, selepas memberikan pertubuhan,
badan atau kumpulan pelajar Universiti itu suatu
peluang untuk membuat representasi bertulis,”;
dan
Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 11
(c) dengan memasukkan selepas subseksyen (1) subseksyen
yang berikut:
“(2) Mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan
pelajar Universiti yang terkilan dengan penggantungan
atau pembubaran yang dibuat di bawah subseksyen
(1) boleh, dalam masa empat belas hari dari tarikh
penerimaan notis penggantungan atau pembubaran itu,
merayu secara bertulis kepada Menteri.”.
Pemotongan seksyen 16a
14. Akta ibu dipinda dengan memotong seksyen 16a.
Pindaan seksyen 16b
15. Seksyen 16b Akta ibu dipinda—
(a) dengan menggantikan subseksyen (3) dengan subseksyen
yang berikut:
“(3) Naib Canselor boleh mewakilkan fungsi,
kuasa atau kewajipan tatatertibnya kepada mana-mana
Timbalan Naib Canselor, pekerja Universiti, atau
jawatankuasa pekerja Universiti, berkenaan dengan
mana-mana pelajar tertentu atau mana-mana golongan
atau kategori pelajar Universiti.”;
(b) dengan memasukkan selepas subseksyen (3) subseksyen
yang berikut:
“(3a) Naib Canselor, atau Timbalan Naib Canselor,
pekerja atau jawatankuasa pekerja yang diwakilkan
dengan fungsi, kuasa atau kewajipan di bawah
subseksyen (3), hendaklah memaklumkan pelajar itu
secara bertulis alasan bagi tindakan tatatertib yang
dicadangkan diambil terhadapnya dan hendaklah
memberikannya peluang yang munasabah untuk
didengar.
(3b) Seseorang pelajar Universiti hendaklah
mempunyai hak untuk diwakili oleh seseorang pekerja
atau pelajar lain Universiti itu dalam mana-mana
prosiding tatatertib yang diambil terhadapnya.
12 Rang Undang-Undang
(3c) Seseorang pelajar Universiti hendaklah
dibenarkan untuk membuat representasi bertulis atau
lisan dalam mana-mana prosiding tatatertib yang
diambil terhadapnya.
(3d) Keputusan Naib Canselor, Timbalan Naib
Canselor, pekerja atau jawatankuasa pekerja, mengikut
mana-mana yang berkenaan, dalam mana-mana prosiding
tatatertib yang diambil terhadap seseorang pelajar
Universiti hendaklah disampaikan secara bertulis
kepada pelajar itu dalam masa empat belas hari dari
tarikh keputusan itu.”;
(c) dengan menggantikan subseksyen (4) dengan subseksyen
yang berikut:
“(4) Mana-mana pelajar Universiti yang tidak
berpuas hati dengan keputusan Naib Canselor, Timbalan
Naib Canselor, pekerja atau jawatankuasa pekerja,
mengikut mana-mana yang berkenaan, di bawah
subseksyen (3d) boleh, dalam masa empat belas hari
dari tarikh penerimaan keputusan itu, mengemukakan
rayuan secara bertulis kepada Jawatankuasa Rayuan
Tatatertib Pelajar yang ditubuhkan oleh Lembaga
di bawah subseksyen (5).”;
(d) dengan menggantikan subseksyen (5) dengan subseksyen
yang berikut:
“(5) Lembaga hendaklah menubuhkan suatu
Jawatankuasa Rayuan Tatatertib Pelajar untuk mendengar
dan memutuskan apa-apa rayuan yang dikemukakan
oleh seseorang pelajar di bawah subseksyen (4).”;
dan
(e) dengan memasukkan selepas subseksyen (5) subseksyen
yang berikut:
“(6) Jawatankuasa Rayuan Tatatertib Pelajar hendaklah
terdiri daripada tiga orang ahli yang hendaklah dilantik
oleh Lembaga, dua orang daripadanya hendaklah
daripada kalangan ahlinya dan seorang lagi daripada
Universiti.
Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 13
(7) Lembaga hendaklah melantik mana-mana ahlinya
yang disebut dalam subseksyen (5) untuk menjadi
pengerusi Jawatankuasa Rayuan Tatatertib Pelajar.
(8) Tiada seorang pun yang telah menjalankan kuasa
di bawah subseksyen (2) atau (3) boleh menjadi ahli
Jawatankuasa Rayuan Tatatertib Pelajar.
(9) Seseorang pelajar Universiti yang mengemukakan
rayuan di bawah subseksyen (4) hendaklah mempunyai
hak untuk diwakili oleh seseorang pekerja atau
pelajar lain Universiti itu dalam mana-mana prosiding
di hadapan Jawatankuasa Rayuan Tatatertib Pelajar.
(10) Seseorang pelajar Universiti yang mengemukakan
rayuan di bawah subseksyen (4) hendaklah dibenarkan
untuk membuat representasi bertulis dalam mana-mana
prosiding di hadapan Jawatankuasa Rayuan Tatatertib
Pelajar.
(11) Jawatankuasa Rayuan Tatatertib Pelajar yang
mendengar suatu rayuan di bawah subseksyen (5)
hendaklah memutuskan rayuan itu dalam masa tiga
puluh hari dari tarikh penerimaan rayuan.
(12) Keputusan Jawatankuasa Rayuan Tatatertib
Pelajar mengenai sesuatu rayuan hendaklah disampaikan
secara bertulis kepada pelajar itu dalam masa empat
belas hari dari tarikh keputusannya.”.
Pindaan seksyen 16c
16. Seksyen 16c Akta ibu dipinda—
(a) dalam subseksyen (1), dengan memotong perkataan
“kakitangan, pegawai dan pekerja Universiti dan”;
(b) dengan menggantikan subseksyen (2) dengan subseksyen
yang berikut:
“(2) Kaedah-kaedah tatatertib yang dibuat di bawah
seksyen ini boleh termasuk peruntukan bagi
penggantungan seseorang pelajar Universiti semasa
prosiding tatatertib belum selesai.”;
14 Rang Undang-Undang
(c) dengan menggantikan subseksyen (3) dengan subseksyen
yang berikut:
“(3) Kaedah-kaedah tatatertib yang dibuat di bawah
seksyen ini hendaklah mewujudkan apa-apa kesalahan
tatatertib dan mengadakan peruntukan bagi apa-apa
hukuman tatatertib yang difikirkan sesuai oleh Lembaga,
dan hukuman yang diperuntukkan sedemikian boleh
meliputi pembuangan pelajar daripada Universiti.”;
dan
(d) dengan menggantikan subseksyen (4) dengan subseksyen
yang berikut:
“(4) Kaedah-kaedah tatatertib yang dibuat di bawah
seksyen ini hendaklah menetapkan tatacara bagi
prosiding tatatertib dan prosiding rayuan tatatertib.”.
Pemotongan seksyen 16d
17. Akta ibu dipinda dengan memotong seksyen 16d.

AND SO NADRAKARDAN SPEAKS.

KENAPA ADA MANUSIA YANG SANGGUP MENDERHAKA HANYA KERANA MENGEJAR KUASA YANG BUKAN MILIKNYA LAGI?

Apa la nak jadi sekarang ni. Dah pandai mintak izin untuk menderhaka. Lepas ni nak mintak izin apa lak? Nak mintak izin jadi SULTAN lak ke?

Pengikut

Arkib Blog